Khumri

Khumri – Stammetrolde

De bliver af alle andre kaldet stammetrolde, men de kalder sig selv khumri, som betyder ”folket der rejser frem og tilbage”. De bor på savannen og nær bjergene, hvor de har landsbyer bestående af små hytter, som ligger nær vand og ørkenen, i hvilken de jager kæmpeormene. Der er nogle stammetrolde, som er blevet onde – dvs. at de har rodet med mørk magi sammen med skyggeelverne og de onde hekse i Ruthenia. De er udstødte og jages indtil hver og én af dem er udryddet. De lever i klaner, der nærmest kan sammenlignes med dyreflokke, og de er meget territorielle omkring deres lejre. Bragonerne jager stammetrolde for sportens skyld, da de er gode modstandere.

Alder: Gobboer, orker og ork-orker er én og samme race – betegnelserne refererer bare til flere stadier. 0-10 gobbo, 10-30 ork, 30-50 ork-ork. En ”nyfødt” gobbo på 0 år svarer til et menneskebarn på 10 år. Gobboer bliver til, når en ork-ork deler sig i to. Dette er deres måde at formere sig på. Det sker ofte, at når en gobbo eller ork dør, så bliver en ork til en ork-ork. De tror selv på, at ånderne leder dem til, hvornår det er bedst for dem at dele sig. Derfor bliver de aldrig overbefolkede.

Navne: Meget korte (max 5 bogstaver).

Kønsroller: De er intetkønnede og alle lige.

Væremåde: De bruger meget deres sanser, når de er på jagt, og det får dem til at virke meget dyriske i andre racers øjne. De har alle et totem dyr, som er en ånd, der beskytter dem, og de er desuden meget overtroiske. Så længe tingene fungerer gør de ikke noget for at ændre dem. De er meget pragmatiske og spilder ikke tiden på at prøve nye ting, når de gamle virker. Stammetrolde, der lever i Vrugash, er blevet påvirket af skyggeelvernes brug af sort magi, og er derfor meget krigeriske, ondsindede og nyder at påføre smerte.

Sprog: De taler anderledes og har et simpelt sprog. De bøjer ikke i flertal, en, to, flere, mange, alle – de taler altid i ental. Mad er mad, og de giver ikke forskelligt mad flere navne, for det hele skal spises, så hvorfor? De bruger meget korte gryntende lyde til indbyrdes kommunikation, da det er svært for dem at tale meget med de store tænder, men tag ikke fejl, for de er ikke dumme.

Religion: Deres shaman taler med ånderne i Den Anden Verden (Se gudebeskrivelserne). Han taler med ånderne gennem drømmerejser og får hjælp af dem til at forudse ting og ”se”, hvad der sker andre steder – samt hvad ånderne nu ellers kan hjælpe med. De mødes en gang hvert år med andre klaner, hvor de dyster og laver større ånderitualer. Særligt vigtige eller hjælpsomme ånder har navne, og blandt dem er Nie, der hjælper med jagt og varetager naturen, Kalm, der er en stor kriger og særligt klog, og Tutu, der spreder død og frygt, og det er kun klanerne i Vrugash, der søger kontakt med ham.

Kampråb: De brøler for eksempel klannavnet.

Hilsemåder: Hjemme i ørkenen de snuser til hinanden og stirrer hinanden dybt i øjnene, og den største indtager en let truende positur mens den mindre tager en vigende positur. Rejsende klaner finder som regel nye måder at takle det på, da andre racer ikke forstår denne hilsemåde.

Leveregler:

Ånder vide alt, DU følge! (Guderne er klogere, så følg deres råd)

Hvis DU bange, så DU svag! (Frygt er svaghed)

DU ik´slå, DU dø så (Slå ikke en anden grønhud ihjel)

DU stærk, DU ret! (Den stærkeste har altid ret!)

Ik´ udu, ik´ fix! (Lav ikke om på det der virker)

 

Inspiration til Kuurak/Khumri/Grønhuder

Kultur, væremåde, tøjstil og udviklingsniveau: Orker fra World of Warcraft. Prærieindianere. Ormen fra mini tv-serien Dune (1984). Udvikling: jernalder. Områdemæssigt: Makedonien.

Inspiration til Brutakk/Khumri/Brunhuder

Kultur, væremåde, tøjstil og udviklingsniveau: Aboriginer, jæger og samler samfund. Mini tv serie Dune (1984). Udviklingsmæssigt: Stenalder. Områdemæssigt: Tunesien.

Inspiration til Vrugask/Khumri/Sorthuder

Kultur, væremåde, tøjstil og udviklingsniveau: Uruk-Hai fra Ringenes Herre. Orker fra World of Warcraft. Prærieindianere (uden heste). Ormen fra mini tv-serien Dune (1984). Udvikling: jernalder.